Serangan siber berlaku setiap 39 saat, adakah anda terlindung? | MalaysiaBaharu.org - Membina Malaysia Baharu

Pages

Serangan siber berlaku setiap 39 saat, adakah anda terlindung?


Nampaknya tidak ada hari yang berlalu tanpa cerita serangan siber berskala kecil atau besar. Sama ada peringkat nasional atau antarabangsa; dari bank tempatan hinggalah ke bank multinasional sebesar Citibank atau HSBC.

Penggodam seolah-olah menjadi lebih baik dan lebih handal apabila melewati firewall kompleks yang ditubuhkan oleh syarikat swasta dan agensi kerajaan, dan mereka dapat melakukannya dengan hanya beberapa baris kod dari mana saja di seluruh dunia.

Malangnya, bukan hanya syarikat Fortune 500 yang digodam oleh penggodam.

Menurut kajian baru-baru ini dari Clark School of Engineering, University of Maryland, serangan ke atas komputer dengan akses internet hampir tiada henti, dengan insiden yang berlaku setiap 39 saat secara purata, menjejaskan sepertiga Amerika setiap tahun.

Semua orang mudah terserang

Pada asasnya, jika anda memiliki komputer peribadi dalam apa jua bentuk yang berkaitan dengan internet, anda berisiko. Jenayah siber tidak mendiskriminasi berdasarkan alat atau umur peranti.

Baru-baru ini, Rat Trojan mencetuskan perisian Handbrake yang popular, membenarkan penjenayah siber mengambil kawalan sepenuhnya ke atas peranti yang terjejas untuk mencuri kata laluan, maklumat kad kredit, dan butiran peribadi penting lainnya.

Walaupun mempunyai komputer terkini tidak dapat menghalang kami daripada menjadi sasaran serangan berniat jahat.

Kini, kita boleh melawan dengan satu langkah ke hadapan

Tetapi jangan biarkan statistik membuat anda turun, ada cara untuk melawan balik terhadap jenayah siber. Cara terbaik adalah proaktif dan membeli perisian antivirus berkualiti tinggi.

Dapatkan antivirus terbaik dunia untuk komputer & smartphone anda di sini:

Avast

MYbaru

Topik mengenai Malaysia Baru, Berita Terkini, Foto, Video, Foto mengenai Pakatan Harapan dan lihat perkembangan terkini, berita, informasi dari Hicore Solutions.

No comments:

Post a Comment